Takk for din tilbakemelding

Lørdagsbarn er et profesjonelt kulturtilbud for barn i barnehagealder og i småskolen og deres familier. Lørdagsbarn har programrekker vår og høst. Programmet for vinteren/våren 2019 finner du under.

Du kan kikke i et bla'bart program her eller laste det ned som en pfd-fil for utskrift.
Du finner det presentert lørdag for lørdag på denne siden.

Kunstner for en dag

5. januar kl. 14.00, Skien kunstforening i Ibsenhuset

Maleri av Arne Stømne.

Bli med på omvisning i utstillingen Arne Stømne – 100 år med påfølgende kunstworkshop. Her vil Lørdagsbarna få en kort innføring i hvordan man abstraherer (som var Stømnes måte å male på) før barna selv får utfolde seg kreativt med egne bilder. Vi setter av 2 timer så barna får god tid til å jobbe med eget kunstverk. Avslutningsvis lager vi en mini-utstilling hvor de som vil kan si litt om sitt abstrakte bilde. Passer for barn fra 6 år. Gratis adgang. Arr: Skien kunstforening.

Humørland med Lena og Espen

12. januar kl. 14.00, Ibsenhuset

Humørland er en musikalsk forestilling om hva humør egentlig er. I forestillingen er vi innom flere forskjellige typer humør, og lærer at det er helt greit å ha forskjellig humør – det viktigste er å snakke med noen. Humørland er av og med Lena Barth Aarstad og Espen Gjelstad Gundersen. Lena er sanger og skuespiller fra Porsgrunn, og Espen er musiker fra Skien.  Passer for de fra 3 år og oppover. Bill kr. 70,- på www.ibsenhuset.no eller i resepsjonen på Ibsenhuset. Arrangør: Ibsenhuset.

Klovn i klaveret

19. januar kl. 12.00, Teater Ibsen

Den flørtete og danseglade klovnen Koko booker sal samtidig med den klassiske konsertpianisten Vladmir, og de braker sammen i et musikalsk og svett basketak. Hva vil skje når de to tramper i klaveret sammen?  Vil kombinasjonen klovn og klassisk bli harmonisk eller haraball? Vi ønsker velkommen til en helsprø klovneforestilling inspirert av gamle stumfilmhelter som Chaplin og Keaton. En klovnekavalkade, der akrobatikk, ballonger, dans og variert musikk bare er noen av ingrediensene. For barn fra 3 år. Variget ca. 50 min.Vaffelsalg fra kl. 11.00. Bill. kr. 70,- uansett alder.  Forhåndssalg på www.teateribsen.no  Arr: Teater Ibsen.

Ha det på badet!

26. januar kl. 12.00 og 14.00, Brunosten på Skien bibliotek

Ha det på badet! handler om de to grisene Grise & Flax, som rømmer når deres eier - Fru Ribbermoen - bestemmer seg for at de må bade. For å fange grisene blir Detek & Tiven hyret inn, og dermed er den elleville jakten i gang. Ha det på badet! er en tøysete og morsom forestilling hvor alt foregår på rim, og som passer for alle mellom 3 og 100 år. Forestillingen har blitt spilt nærmere 2000 ganger siden urpremieren i 1996. Roger Hilleren har vært med siden starten og får denne gangen med seg Peder Opstad som makker. Gratis adgang, men begrenset plass. Arr. Kulturkontoret i samarbeid med Skien bibliotek og Teater Ibsen.

Meg og Kammeraten Min

2. februar kl. 14.00, Ibsenhuset

Nok en gang kan barn i alle aldre glede seg over nye doser fine, absurde, tankevekkende, morsomme og underfundige sanger med ditto tekster, eller omvendt, signert en duo som ytterlige befester sin posisjon som vår tids Knutsen og Ludvigsen. Duoen Meg og Kammeraten Min er uimotståelig, der de kombinerer popteft, leken humor og reflektert alvor med sin musikalitet, inkluderende væremåte og avvæpnende sjarm. Meg og Kammeraten Min er Martin Hagfors (Meg) og Erik Johannessen (Kammeraten). Passer for de fra 6 år og oppover. Bill kr. 70,- på www.ibsenhuset.no eller i resepsjonen på Ibsenhuset. Arr: Ibsenhuset i samarbeid med Skiensjazzdraget.

Norges Lykeligste Barneshow2

9. febraur kl. 13.00, Folque Café 2. etg

Er det en gorilla som danser med Henrik Ibsen? Er det en gummielefant fra Lunde barnhage som raser i en buss mot Porsgrunn? Er det lua di som har lært å lese tankene dine en kald februar formiddag? Norges Lykkeligste er Skiens egen profesjonelle improteatertropp. Norges Lykkeligste regissør trenger hjelp fra barna i salen, for i Norges Lykkeligste Barneshow er det barna som bestemmer hva teateret skal handle om, hvem som er med og hva som skal skje.  Dette blir garantert en morsom og leken time her på Folque Cafe for små og litt større barn og deres slektninger. Passer for barn i alderen 3 – 9 år. Bill. kr. 70,- i døra. Arr: Norges Lykkeligste i samarbid med Folque Café.

Tre og tråd

16. februar 12.00 - 15.00, Skien prestegård

Grenland Husflidslag åpner dørene på gamle Skien prestegård den første lørdagen i vinterferien og inviterer små og store inn i varmen. Her får du demonstrert ulike håndverksteknikker, og barna får prøve seg på enkle tre- og tekstilteknikker. Flere detaljer blir klare etterhvert, så følg med på Lørdagsbarns FB-side. Passer for barn fra 5 års alder og oppover. Gratis adgang, men begrenset plass. Arr: Grenland Husflidslag.

Camilla og skurkene

23. februar kl. 12.00, Bruosten på Skien bibliotek

Illustrasjon av Camilla Kuhn.

Camilla Kuhn har skrevet og illustrert flere morsomme bøker for de yngste leserne. I dag leser og tegner Camilla fra bøkene Glenn og skurkene og Ryddetid. Vi får vi høre om politibetjenten Glenn, som er hjelpsom og ryddig, men kanskje ikke så observant. Og hva skjer med pappa og Jens når de prøver å snike seg unna ryddingen? Passer for barn fra 3 år. Gratis adgang, men begrenset plass. Arr. Skien bibliotek.

Med egne øyne

2. mars kl. 13.00, Telemark kunstsenter

Bli med TKSs formidler på en runde i utstillingene på huset, hvor vi ser på, undrer og snakker sammen om samisk kunst. Etterpå jobber vi i atelieret med vårt eget «kunstverk», inspirert av det vi har sett i utstillingene. Matters at heart er en utstilling om hvordan det er å være samisk kunstner i dag. Er det viktig at de er samiske? Hva lager disse kunstnerne for noe og er det sånn at en vev kan lage musikk? Formidlingen passer best for barn fra 5 år. Gratis adgang. Arr. Telemark Kunstsenter.

Bestevenner

9. mars kl. 13.00 og 15.00, Folque Café 2. etg.

Kompisene Tøddel og Tilde trives utmerket som omreisende underholdere. Når de finner et passende publikum drar de i gang sitt snedige, musikalske teatershow. I bagasjen deres fins en håndfull instrumenter, skakke danser, smittsom spilleglede og en arabisk vandrehistorie om vennskap. For hva er egentlig en ekte venn? spør de to. Og hvordan reparerer man et vennskap som har gått i knas? Teater Avvik, Telemarks nest minste teater, byr med Bestevenner på en godtepose for de yngste, bestående av nye sanger, lekent samspill med publikum, og noen ord til ettertanke. Forestillingen på Folque passer for alle mennesker over fire år – og for dem som har en venn de vil beholde. Bill. kr. 70,- i døra. Arr. Folque Café

På havets bunn

16. mars kl. 12.00 og 14.00, Teater Ibsen

Bli med på en vakker, ordløs oppdagelsesreise ned i havdypet. Glitrende fiskestimer stryker forbi, mens maneten duver sakte med bølgene. En sjenert eremittkreps våger seg fram fra sitt skjulested, og kamskjellet vokter sin hemmelighet. En undrende forestilling for barn fra 0-5 år, inspirert av Inger Hagerups dikt På havets bunn står skutene. Passer for de minste barna. Vaffelsalg 1 time før forestillingene. Bill. kr. 70,- uansett alder.  Forhåndssalg på ww.teateribsen.no  Arr: Teater Ibsen.

Nettopp Nora

23. marskl. 13.00, Handelstorget

Opplev et humoristisk møte mellom en kakespisende og kreativ Ibsen som feirer sin fødselsdag, og Nora, dukken som etterhvert ikke lenger vil være en dukke. Nora blir mer og mer rampete, stjeler makroner fra Ibsens bursdagskake, nekter å adlyde ordre, og skriver inn i Henriks manus at Nora går. Akkurat sik Suzannah, Ibsens hustru, gjorde. Det ender med at…. Nora går sin vei, og Ibsen blir verdensberømt! Passer for barn fra 4 år. Gratis adgang. I tillegg blir det marked på Handelstorget fra 12 - 15. Detaljer om dette kommer etterhvert. Arr: Kultukontoret.

Øisteins blyant med Tusj og TSO

30. mars kl. 14.00, Ibsenhuset

På Lørdagsbarn denne lørdagen møter du tegneren Øistein sammen med vakker og levende musikk. Telemark Symfoniorkester og deres dirigent Jon Terje Svendsen sitter på scenen og Øistein stiller med tegneutstyr. Dette blir spennende! Øistein Kristiansen er en populær, internasjonal tegner og TV-personlighet som har lært millioner av barn og voksne å tegne gjennom sine TV-programmer, bøker, filmer og apper. Øisteins mål er å få alle til å tegne og bli mer dynamiske og kreative tenkere gjennom å bruke fantasien. Passer for de fra 3 år og oppover. Bill kr. 70,- på www.ibsenhuset.no eller i resepsjonen på Ibsenhuset. Arrangør: Ibsenhuset.

Kultur i krokene

6. april kl. 12.00 - 14.00, Arkaden

Kulturskolen inviterer til åpen dag for alle som er nysgjerrig på kulturskolens mange aktiviteter. Du kan prøve ulike instrumenter, danse, male, tegne, trykke, synge, lytte og oppleve. Bli med på en oppdagelsesferd i Arkadens mange kriker og kroker som har fått helt nytt innhold denne lørdagen.  For barn fra 4 år og oppover. Gratis. Arr: Skien kulturskole.

Påske i parken

13. april kl. 11.00 - 15.00, Brekkeparken

Detektiv Bjarne Beintøff er tilbake i Påske i parken. Denne gangen trenger han hjelp til å løse mysteriet om Napoleons magiske hatt! I tillegg til mysterier blir det påskeaktiviteter for hele familien. Bill. kr. 80,- (barn) og kr. 100,- (voksne). Arr: Telemark Museum.

Skap skulptur

27. april kl. 14.00, Skien kunstforening i Ibsenhusets foaje

Hva er egentlig en skulptur, hva er de laget av og hvem er det som får en skulptur av seg selv? Disse spørsmålene er noen av de tingene vi kommer til å prøve å besvare denne lørdagen. Lørdagsbarna får en miniomvising i utstillingen Nina Sundbye – billedhugger - Med blikk for litteraturen før de selv får skape sine egne skulpturer basert på en historie som vil bli lest for dem. Lørdagsbarna velger seg så en skikkelse fra denne historien som de ønsker å modellere. Dette er en teknikk som Nina Sundbye kaller «å se innenfra» og som hun ofte bruker når hun skal skape sine nye skulpturer. Passer for barn fra 4 år. Gratis adgang.  Arr: Skiens kunstforening

Kontakt oss:

Spørsmål eller henvedelser om Lørdagsbarn kan rettes til kulturkontoret ved Eli Haugland, mobil 95 00 15 66.

Publisert: 22.11.2016 09:59