Hjemmetjenesten har blant annet ansvar for å utføre tjenester som personlig stell, pleie av alvorlig syke og døende, administrering av medisiner, sårskift, måltider til hjemmeboende. Det er hjemmetjenesten som kommer hvis du bruker trygghetsalarmen.
Hjemmehjelp
Praktisk hjelp i hjemmet er tjenester som for eksempel rengjøring, klesvask og annet praktisk arbeid i forbindelse med husholdningen.
Kriterier
Den som er helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie daglige gjøremål, har krav på hjelp.
Pris for tjenesten
Månedlige abonnementspriser pr. 01.01.18:
Nettoinntekt | Inntekt | Beløp |
---|---|---|
Inntil 2G | 187 268 | 205,- |
2G-3G | 187 269 - 280 902 | 1 011,- |
3G-4G | 280 903 - 374 536 | 1 558,- |
4G-5G | 374 537 - 468 170 | 2186,- |
Over 5G | 468 171 | 2 957,- |
1G = kr. 93 634,- pr 01.01.18.
G refererer til folketrygdens grunnbeløp. Beløpet blir justert hvert år.
For de som inngår timeavtale, utgjør prisen pr. time kr. 474,- som er lik kommunens selvkostpris.
For mer informasjon, se Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester, kapittel 2.
Målgruppe
Personer som har et særlig hjelpebehov i forhold til praktisk hjelp i hjemmet på grunn av sykdom/funksjonshemming.
Kontaktinformasjon
Besøksadresse:
Tamburlund Terrasse 16, 3732 Skien
Enhetsleder Turid Veronica Bomodden. Tlf.: 35 54 46 02
Søk om hjemmehjelp
Søknadsskjema for utskrift (pdf)
Du kan også få søknadsskjemaet ved henvendelse til Tjenestekontoret, tlf 35 58 18 70, eller Servicesenteret.
Her kan du lese beskrivelse av tjenesten hjemmehjelpen gir.
Hjemmesykepleie
Hjemmesykepleien skal bidra til at du får ivaretatt dine grunnleggende helse- og pleiebehov i hjemmet. Dette kan for eksempel være hjelp til personlig hygiene, av- og påkledning, medisinadministrering m.m.
Kriterier
Det må foreligge et reelt behov for nødvendig helsehjelp.
Pris for tjenesten
Hjemmesykepleie er gratis.
Målgruppe
Eldre, syke, funksjonshemmede m.m.
Kontaktinformasjon
For pårørende:
Alle som mottar tjenester fra hjemmesykepleien, har en hjemmejournal. Der finner du telefonnr. du kan ringe for å kontakte hjemmesykepleien.
For helsepersonell:
Skal du ha kontakt med hjemmesykepleien, bruk E-melding.
Gulset hjemmetjeneste, Gulsetlia 11, 3726 Skien
Leder | Tlf.nr | Geografisk område |
---|---|---|
Irene Kaspersen | 35 50 92 66 | Gulset, Skotfoss |
Marit Gunleikskås | 35 50 92 60 | Strømdal, Øvre Falkum, Gamlegrensa, Valebø |
Klyve hjemmetjeneste, Klyvevegen 60, 3736 Skien
Leder | Tlf.nr | Geografisk område |
---|---|---|
Heidi Rømhild | 35 50 49 10 | fra Kilebygda til Kjørbekk |
Line Fredriksen | 35 50 49 83 | fra Kilebygda til Kjørbekk |
Sentrum hjemmetjeneste, Hother Bøttgersgate 15, 3725 Skien
Leder | Tlf.nr | Geografisk område |
---|---|---|
Anette Baksaas | 35 58 48 03 | Bakken, deler av sentrum, Bruene, Klosterøya, deler av Gjemsø, Moflatablokkene, Varpet, Vindalen, Åfoss, Melum |
Anne Stubberød | 35 58 48 05 | Lie, Luksefjell |
Ytre Gjerpen hjemmetjeneste, Haugsåsvegen 30, 3712 Skien
Leder | Tlf.nr | Geografisk område |
---|---|---|
Signe Ambjørndalen | 35 91 39 16 | Bratsberg, Kleiva, Frogner, Holmsvn., Tufteputten, Siljanvn., deler av sentrum |
Sylvi Tangerås | 35 91 39 17 | Åmot, Sneltvedt, Skifjell, Menstad, Bøle, Borgestad |
Søk om hjemmesykepleie
Søknadsskjema for utskrift (pdf)
Du kan også få søknadsskjemaet ved henvendelse til Tjenestekontoret, tlf. 35 58 18 70, eller Servicesenteret.
Hjelpemidler
Et hjelpemiddel er en gjenstand eller et tiltak som bidrar til å redusere funksjonshemmedes praktiske problemer. Utlån av hjelpemidler tilbys for at bruker skal klare seg i eget hjem, slik som arbeidsstol, dusjstol, toalettforhøyer, seng, rullator og mer.
Korttidsutlån
Korttidsutlån inntil 2 år der hjelpemidlet lånes i påvente av et fast hjelpemiddel eller ved et kortvarig sykdomstilfelle.
Ved behov for hjelpemidler til korttidslån kan du
- kontakte servicetjenesten hjelpemidler på tlf. 35 58 12 20
- sende e-post til servicetjenesten.hjelpemidler@skien.kommune.no
- møte direkte på Nenset; Leirvollen 14, 3736 Skien, mellom kl. 09.00 og 15.00 mandag til fredag
Langtidsutlån
Langtidsutlån formidles av Hjelpemiddelsentralen (NAV) etter søknad og vedtak. For å få hjelpemidler til langtidsutlån må søkeren ha en varig og vesentlig innskrenket funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte.
Ved behov for hjelpemidler til langtidslån kan du
- kontakte Tjenestekontoret, tlf. 35 58 18 70
- kontakte Nav.no direkte
Trygghetsalarm
Trygghetsalarm skal bidra til å skape trygghet og sikkerhet i eget hjem. Bruker får en alarmknapp som kan trykkes på for å oppnå kontakt. Når alarmen utløses, vil kyndig personell straks ta telefonisk kontakt og eventuelt komme hjem til vedkommende innen 30 min.
Kriterier
Alarm kan kobles til både analog linje og GSM (mobil) telefon. Analog linje anbefales da mobilnettet er mer ustabilt. Ved kobling til mobiltelefon må brukeren skaffe et ekstra SIM-kort, et M2M-abonnement fra Telenor. Kontantkort kan ikke brukes. Det tilkommer en engangs monteringsavgift samt en månedlig abonnementsavgift.
Det er også mulig med røykvarsler koblet via trygghetsalarmen.
Alarmen tildeles etter vurdering av funksjonsnivå og alder. Du må kunne forstå og bruke alarmen.
Pris for tjenesten
pr. 01.01.18:
Engangsavgift for montering er kr. 236,-.
Det månedlige abonnementet inkludert leie av nøkkelboks er kr. 262,-. Leie av kun nøkkelboks er kr. 33,- pr. mnd.
Det er nødvendig at du leier en nøkkelboks slik at hjemmetjenesten kan få tilgang til hjemmet ditt.
Tapte alarmknapper må erstattes, pris kr. 712,-.
Søk om trygghetsalarm
Søknadsskjema for utskrift (pdf)
Du kan også få søknadsskjemaet ved henvendelse til Tjenestekontoret, tlf 35 58 18 70, eller Servicesenteret.
Klageadgang
Hvis du er misfornøyd med et vedtak du har mottatt fra Tjenestekontoret, kan du klage på dette innen en frist på fire uker fra du mottok vedtaket.
Uavhengig av vedtak, har du rett til å klage dersom du mener du ikke har fått oppfylt dine rettigheter som pasient/bruker, eller du ikke har mottatt de helse- eller omsorgstjenestene du har krav på fra kommunen. Pårørende kan også ha klagerett.
Skal du klage, må du sende skriftlig klage til den du klager på, det vil si den enheten i helse- eller omsorgstjenesten som har ansvaret for beslutningen du klager på.
Enheten du klager på, skal få mulighet til å vurdere klagen din og endre sin opprinnelige avgjørelse. Fastholder de beslutningen, blir klagen oversendt til Fylkesmannen eller en kommunal klagenemnd for endelig avgjørelse.
Mer om retten til å klage på helsenorge.no
Postadresse til Tjenestekontoret: Skien kommune, postboks 27, 3701 Skien. Tlf.: 35 58 18 70.
Lovgrunnlag og forskrift
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m.
Lov om pasient- og brukerrettigheter
Lov om helsepersonell mv
Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker
Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester
Sist endret: 04.01.2018 10:57