Den nye skolehverdagen

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?


Klasserom, kantine og gymsaler er byttet ut med barnerom og kjøkkenbord, og mens man er vant til å kunne sitte fysisk ved pulten en hel skoletime faller man plutselig ut av en Teams-samling på grunn av overbelastning på nettet. Den nye skolehverdagen er ikke bare bare for de som fortsatt sitter hjemme, men både lærere og elever løser den så godt de kan.

Vi har tatt en prat med noen av kommunens barneskoleelever, for å få et innblikk i den nye skolehverdagen; hvor all kommunikasjon foregår via Teams på data, pad eller telefon.

Denne uken startet første- til fjerdeklassingene på skolen igjen, mens de eldste barneskoleelevene fortsatt har sin skolehverdag hjemmefra. For 7.klassingene betyr det kanskje at de ikke ser medelever og lærere igjen før sommerferien, og når den er over venter ny skole, nye klassekamerater og nye lærere på ungdomsskolen.

- Vi har hatt hjemmeskole siden 16.mars, og håper vi får komme tilbake til skolen før ferien. Teams er helt greit det og fungerer oftest som det skal, men det hadde vært fint å få møte vennene våre ansikt til ansikt før vi avslutter barneskolen, sier Christian Berberg Stavnem og Elena Helland.

12 åringene er to av 73 elever som går i syvende trinn ved Lunde Barneskole, og sammen med klassekameratene hadde de sett for seg en morsommere avslutning på syv års skolegang, med blant annet 17.mai-tog og Oslotur.

- Det er litt surt at vi går glipp av det. Samtidig må vi si at skolehverdagen vår fungerer veldig greit sånn som den er nå. Lærerne er flinke og har laget et bra opplegg for oss, og lurer vi på noe i et fag så er det bare å ringe dem opp. Da svarer de i løpet av ti sekunder så vi får god oppfølging, sier Christian, som røper at det finnes konsentrasjonsplagere i hjemmeskolen også.

- Mobilen for eksempel. Det hender det skjer noe på den som gjør at jeg faller ut litt, men blir det for lenge kommer det kjapt et pling fra læreren, sier han med et stort smil.

Frihet under ansvar

Hver morgen klokka ni møter Christian og Elena klassekameratene, faglærere og kontaktlærer til felles samling på Teams. Så er det gjennomgang av dagens plan, før de setter i gang med skoledagen som skal være ferdig klokken to.

- Jeg var litt sløv i starten, men nå er jeg flinkere til å komme meg opp, spise frokost, dusje og være klar til oppstart. Det gir oss jo litt mer frihet det her, og vi kan for eksempel velge når vi gjør de ulike oppgavene eller jobber med de forskjellige fagene. Samtidig setter det krav til at vi må være flinkere til å jobbe mer selvstendig, sier Christian, og får støtte av Elena.

- Vanligvis står jeg opp klokka syv hver dag, men nå trenger jeg ikke stå opp før klokka åtte for å rekke skolen. Jeg synes det er noen fordeler med å jobbe i Teams. Det er enklere å konsentrere seg enn når vi sitter i et stort klasserom, og det er enkelt å dele oss inn og jobbe i mindre grupper om vi ønsker det, sier hun.

De teoretiske fagene er enkle å gjennomføre hjemmefra. Da de kun krever en datamaskin og internettoppkobling, men det er spennende å høre hvordan 12 åringene løser fagene som krever fysisk aktivitet.

- Gym er et av de fagene som blir helt annerledes enn vi er vant til. Nå får vi et tidspunkt hvor hele klassen samles på et fellesområde på Teams, og læreren legger ut en video med aktivitet som for eksempel Johannes Høsflot Klæbo har laget. Så gjør alle den aktiviteten samtidig foran skjermen, både elever og lærere. Det er moro å gjøre noe sammen, og veldig greit at vi ikke bare må sitte stille, sier elevene. 

Imponert over innsatsen

Sindre Hagen Bjerketveit er en av tre kontaktlærere for 7.klassingene på Lunde barneskole, som består av A-, B- og C-klasse. Selv om han også ønsker seg tilbake til en mer normal skolehverdag er han klar på at elevene fortsatt får den faglige oppfølgingen de har krav på.

- Vi lager daglige planer for å komme gjennom ukeplanen, og følger det faglige pensumet som er lagt for skoleåret slik at de får alle fagene sine. Etter morgensamlingene hender det også at klassen går i egne gjennomganger med de ulike faglærerne sine, hvor de kan stille spørsmål til dagens plan, sier Bjerketveit, som har latt seg imponere av hvordan elevene har taklet den nye skolehverdagen sin.

- Innsatsen til elevene synes jeg er utrolig bra. Vi hadde selvfølgelig noen elever vi var litt redde for at skulle falle ut nå som det ble mer frihet, men det vi ser er at de jobber nesten bedre enn de gjør i en normal skolehverdag. Det er kanskje ikke så mange konsentrasjonsutfordringer nå når de ikke har andre elever rundt seg, og for noen gjør det dagene mye enklere.

Selv om skolehverdagen fungerer, ser han også behov som ikke blir oppfylt, og tilbakemeldingene fra elevene går også på et savn i noen av fagene.

- Vi pratet med dem om det i fellessamlingen i morges og flere av dem melder at de savner konkurransepreget i for eksempel gym. Det er greit å ha aktivitet hjemme foran skjermen, men det er ikke det samme som å spille en fotballkamp eller løpe om kapp.

Vil gjerne samles før ferien

Etter snart 1,5 år som kontaktlærer vil han gjerne få tatt fysisk avskjed med elevene før de forsvinner til ungdomsskolen.

- Det er klart at vi alle ønsker det. Jeg ser at elevene har god kontakt i Teams, og noen av dem jobber også sammen i grupper der eller møtes i mindre forsamlinger på fritida, men de vil nok gjerne treffes alle sammen for å si takk for fine år. Elevene på dette trinnet har vært flinke til å spare opp penger gjennom en sykkelkonkurranse som heter «På farta til skolen», og går glipp av blant annet den planlagte Osloturen. Jeg tror det hadde vært veldig fint om de hadde fått sjansen til å se hverandre før sommerferien, så får vi se om vi får lov til det, avslutter han.

Publisert: 30.04.2020 11:32
Sist endret: 09.06.2020 13:35