Hjemmeskole har gitt digitalt løft

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?


En lang periode med kun hjemmeundervisning er snart over. Denne uka returnerer grunnskoleelevene i Skien kommune til klasserommene sine. Noen startet for fullt allerede i dag, og innen onsdag skal samtlige elever være tilbake på skolene.

Muligheten for å treffes ansikt til ansikt og sosial kontakt mellom lærere og elever er noe av det elevene har savnet mest siden skolene stengte 12. mars, i tillegg har hjemmeundervisning satt helt andre krav til skolehverdagen for elever, lærere og foreldre – som har trådd til på hjemmebane i en krevende periode. Selv om dette har vært krevende, har man også tilegnet seg mange positive erfaringer som man kan ta med videre nå som det nærmer seg en mer normal skoledag.

- Spesielt måten vi har utviklet den digitale undervisningen er noe vi er veldig fornøyde med, sier kommunalsjef for oppvekst, Grete Gjelten, og får støtte av ledelsen ved Moflata skole.

- Da skolene stengte skapte det et behov for en rask endring i skolehverdagen, og både lærere og elever var positive og løsningsorienterte. I løpet av kort tid var 2.-7.trinn i gang med undervisning på Teams, og 1.klassingene fulgte opplegg i Zokrates og hadde jevnlig kontakt med lærerne sine der, sier rektor Fredrik Mydske Nilsen.

Han er klar på at hjemmeundervisningen har gitt skolen et digitalt løft, og skryter av både lærere og elevers evne til å omstille seg.

- Denne perioden har vist at skolen som organisasjon er endringsvillig og fleksibel. Det har åpnet muligheter vi ikke trodde kunne skje på så kort tid. Det er spennende å se hvordan vi kan videreutvikle IKT-ferdighetene til elever og lærere, sier han.

Lånte ut nærmere 40 maskiner

Pål Nilsen, konstituert rektor ved Lunde barneskole, er også klar på at det har vært et stort digitalt løft for elever, lærere, andre ansatte og ledere i denne perioden. Selv har han lært seg å lage videoer.

- De har jeg delt med stream i Teams og på hjemmesiden vår, sier han fornøyd.

- Hos oss er det 1-4.trinnselevene som har vært aktive på teams, de eldste elevene har fått undervisning, hatt innleveringer, gruppearbeid og andre opplegg digitalt. I tillegg har assistentene våre hatt ukentlige teamsmøter, og de deler nå erfaringer fra opplegg og aktiviteter vi har vært gjennom, sier han, og legger til at mange av elevene ved skolen har fått låne utstyr for å kunne følge undervisningen.

- 5.-7.trinn har egne enheter, men vi har lånt ut nærmere 40 maskiner, headset og annet utstyr til de yngste trinnene, avslutter han.

Publisert: 11.05.2020 14:53
Sist endret: 09.06.2020 13:35