Hva er Bypakke Grenland?

Innhold

Dronefoto av Landmannstorget som viser nytt kollektivknutepunkt og park.
Nytt kollektivknutepunkt og park på Landmannstorget. foto: Dag Jenssen

Bypakke Grenland er en pakke av tiltak som skal bidra til at det blir triveligere i Grenland. Det skal bli enklere og tryggere å sykle og gå, det skal bli enklere å ta bussen, trafikken skal bli tryggere og mer effektiv, og bymiljøet skal bli bedre. Alle tiltakene skal også bidra til at klimautslippene våre reduseres.

Mål 

  • I byområdene skal klimautslipp, kø, luftforurensing og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten i byområdet skal tas med kollektiv, gange og sykkel (nullvekstmålet).
  • Bypakka skal bidra til at Grenland blir et attraktivt sted å bo med levende bysentra og gode transportløsninger.
  • Bypakke Grenland skal bidra til å gjøre regionen attraktiv for et mangfoldig næringsliv og høykompetent arbeidskraft.

Belønningsordningen

Grenland har mottatt belønningsmidler fra staten siden 2014. Belønningsmidlene skal brukes på tiltak som gjør det enklere å gå, sykle og reise kollektivt. Fra 2014 til 2020 har Grenland mottatt 490 millioner kroner i belønningsmidler. For perioden 2021-2024 er det inngått en ny avtale på rundt 330 millioner til byområdet for de fire årene (2021 kroner).

I Grenland brukes en stor del av belønningsmidlene på «bussløftet» som sikrer rimelige busskort og hyppige bussavganger. I tillegg bygger vi nye gang- og sykkelveier, fortau, snarveier og andre bymiljøtiltak.

Handlingsprogram og tiltak

Bypakka består av mer enn 50 konkrete tiltak for bedre og tryggere veier, bedre og flere gang- og sykkelveier, bedre kollektivtilbud og bymiljø. I tillegg kommer over hundre tiltak finansiert av belønningsmidler. Mange prosjekter er gjennomført allerede.

Gjennomførte prosjekter i Skien

  • Fortau i Øvregate (2016)
  • Gang- og sykkelvei i Bedriftsvegen (2017). 
  • Fortau og gang- og sykkelvei langs Håvundvegen (2017)
  • Ny vei fra Skjelbredstrand til Skyggestein som erstatter Brekkasvingene (2018)
  • Fortau langs Klyvevegen (2018)
  • Fortau i Prinsessegata (2018)
  • Forbedret fremkommelighet i rundkjøringen ved Menstadbrua vest (2019)
  • Sammenhengende gang- og sykkelvei fra Mælagata via Amtmand Aallsgate og Gjerpensgate til jernbanestasjonen og omlegging av fylkesvei 44 (2019)
  • Fortau i Gregorius Dagssonsgate
  • Universelt utformet gangareal ved Fiskeslepet i sentrum (2019)
  • Landmannstorget - nytt kollektivknutepunkt og park (2020)
  • Utbedring av krysset ved avkjøringen til Raset og fortau ned til Goberg (2020)
  • Etablert Hjertesone ved Stigeråsen barneskole (2020)
  • Trygge sykkelparkeringsplasser i sykkelhotell på Landmannstorget og sykkelbokser på togstasjonen og i Skien fritidspark (2020 og 2021).
  • Nytt fortau i Gulsetvegen (2021)
  • Meensvegen – nytt fortau fra fylkesvei 32 til Menstad ungdomsskole (2021)
  • Universelt utformede holdeplasser i Gregorius Dagssonsgate (2021)
  • Snarveger er rustet opp
  • Sykkelparkering ved alle grunnskoler, idrettsanlegg og flere steder i sentrum

En fullstendig liste over tiltakene som skal gjennomføres i regionen med planlagt fremdrift finner du i Handlingsprogrammet 2019-2022.

I Skien skal blant annet disse prosjektene gjennomføres framover

Moflata: Telemarksvegen - Bjørntvedtvegen (riksveg 36/fylkesveg 59/fylkesveg 357). Området har mye trafikk fordi det både er gjennomgangstrafikk og fordi det er store målpunkt med arbeidsplasser og besøkende, som Sykehuset og Fritidsparken. Det jobbes med å finne løsninger på utfordringene for buss, myke trafikanter og næringstrafikk. Les mer om prosjektet

Ny gang- og sykkelbru mellom Klosterøya og Smieøya. Og en universelt utformet gang- og sykkelforbindelse fra Smieøya opp til fylkesveien.

Et mer trafikksikkert og attraktivt byrom i Bryggeparken. Langbrygga skal bygges om til gågate.

Kverndalen og Torggata skal rustes opp.

Nytt togstopp i sentrumLes mer om prosjektet

Sammenhengende turvei langs østsiden av elva mellom Skien og Porsgrunn. Eksisterende turvei-traséer skal utbedres og nye strekninger skal opparbeides.

Til toppen