Hva er byvekstavtaler?

Innhold

Byvekstavtaler er spleiselag mellom kommuner og staten, for å gjennomføre tiltak og prosjekter for gange, sykkel, buss, jernbane, vei og arealbruk i de ni største byområdene i Norge. Dagens bypakker og belønningsordningen skal fremover samles i disse avtalene. Dette er regjeringens politikk for å svare på klimautfordringene vi står overfor i de største byområdene. Stortingets klimaforlik slår fast at veksten i persontransport med bil skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Dette kalles nullvekstmålet, og skal bidra til at utslippene fra veitrafikken går ned.

I byvekstavtalene får byområdene tilgang til statlige midler som kun finnes innenfor denne ordningen. Midlene staten bruker i byvekstavtalene bevilges gjennom Nasjonal transportplan (NTP). Byområdet forhandler med staten om hvilke og hvor mange prosjekter som skal inngå i avtalen. For å kunne inngå avtale, har staten satt krav om at byområdet må overholde nullvekstmålet, og utvikle byområdet med en arealbruk som gjør det enklere å sykle, gå og kjøre kollektivt.

Byvekstavtalene vil inngås for et avgrenset tidsrom, vanligvis 7-10 år av gangen. Når den inngåtte avtaleperioden er over, må byområdet avklare om det ønsker å gå videre med en ny avtale eller ikke, og eventuelt gjøre nye politiske vedtak og forhandle på nytt.

Forslag til prosjekter i en byvekstavtale for Grenland ble politisk vedtatt i 2019. Sammen med en vedtatt Bypakke Grenland fase 2 vil dette være byområdets grunnlag for forhandlinger om en byvekstavtale. Når et utkast til avtale er fremforhandlet, skal forslaget til byvekstavtale igjen til lokalpolitisk behandling.

Illustrasjon som viser hvordan nytt togstopp i Skien sentrum kan bli.
Togstopp i Skien sentrum - illustrasjon: Vill aktitektur
Til toppen