- Dere tenker veldig klokt

Kommentaren kom fra Torstein Tvedt Solberg (AP) da han tirsdag 21. juni besøkte Skien bibliotek sammen med Arbeiderparti- og Senterpartifraksjonen i Stortingets familie- og kulturkomite.

- Det er prosjekter som dette, som huker av på flere områder, som kommer høyest på listene.

Listene han viste til var de over kulturprosjekter som burde få statlig tilskudd. Og de kloke tankene han møtte i Skien handlet om å søke samarbeid lokalt mellom aktører i Ibsen-feltet, og ikke være redd for å se Ibsenjubileet i 2028 som en mulighet for næringsutvikling og reiseliv, så vel som en lokal og nasjonal kultursatsing.

Blant håndsydde putedyr

Politikerne ble plassert blant håndsydde putedyr fra forestillingen Redd Villanden, død eller levende! som Sølvåren Ibsen formidlingssenter produserte tidligere i år.

Prosjektleder for Sølvåren, Christiane Lieungh, fortalte stortingspolitikerne hvorfor Ibsen må formidles til alle, også de minste barna:

- Ibsen skrev om mennesker. Å formidle handler om å dele videre kunnskap eller informasjon, å forklare noe til andre på en pedagogisk måte. Man lærer om livet ved å forstå bruddstykker av det totale, både som barn og voksne.

Åpen om lobbyering

- Vi kommer til å selge Ibsenbiblioteket inn til dere på alle mulige taktiske og retoriske måter, innrømte ordfører Hedda Foss Five. Hun understreket Ibsens betydning som en merkevare for hele Norge, og spesielt for fødebyen Skien.

- Vi har i alle år satset mye på det, men vi ønsker nå å satse enda mer. Det å flette et besøkssenter for Ibsen sammen med et folkebibliotek gjør det lavterskel. På biblioteket er alle, uansett økonomi og situasjon. Det må være i god sosialdemokratisk rød-grønn ånd å tilgjengeliggjøre Ibsen for alle fram mot 2028!

Varaordfører Trond Ballestad (SP) spilte også med åpne kort:
- Vi lobber, det legger vi ikke skjul på, for å få realisert prosjektet og feire vår største forfatter i 2028. Vi har veldig god dialog med fylkeskommunen, og god kontakt med departementet og de ulike stortingskomiteene, og ikke minst politikerne fra Telemarksom sitter på Stortinget.

Han understreket den brede politiske enigheten som finnes i Skien for prosjektet. Selv med de siste kostnadsøkningene på bordet er bystyret enstemmig støttende.

Poesi og arkitektur

Jens Walther fra MAD arkitekter begeistret tilhørerne med å fortelle om hvordan de, sammen med det verdensledende arkitektbyrået Kengo Kuma, har oversatt litteratur til arkitektur.

- Kengo Kuma er kjent for sin poetiske inngang til arkitektur, og å samarbeide med lokale aktører, fortalte Walther, som lovet et bygg som vil bli en opplevelse i seg selv.
Åslaug Sem Jacobsen (SP) fortalte at komiteen fikk høre om økte kostnader i prosjekter over hele landet. Prislappen på Ibsenbiblioteket er justert fra 350 millioner til 500 millioner. Haga var interessert i å vite om de oppjusterte priskalkylene var tilstrekkelige, eller om det ville komme flere.

Gunn Marit Christenson svarte at alle materialpriser og byggekostnader var oppjustert i forhold til dagens prisnivå.

- Men vi har også økt usikkerheten fra 16 prosent til 32 prosent. Det er bakgrunnen for at tallet er så mye høyere.

Leder av kulturutvalget i fylkeskommunen, Maja Foss Five, snakket varmt for enda mer samarbeid.

- Muskelen er det at vi er her alle sammen. Det er det som gjør at vi blir en sterk Ibsenregion. Dette gjelder også nasjonalt. Nå er vi endelig i gang med dette på Ibsen-feltet. Det er når vi tør å tenke stort at det blir verdt å komme og oppleve verdensborgeren i Skien.

Stortingspolitikerne avsluttet Skiensoppholdet med å besøke Henrik Ibsen museum på Venstøp.

Felles løft: Ibsenbiblioteket og Skiens satsing mot Ibsen-jubileet i 2028 var tema da Arbeiderparti- og Senterpartifraksjonen i Stortingets familie- og kulturkomite besøkte Skien denne uka. Her i selskap med rådgivere og lokale politikere.