Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?

Lørdagsbarn er et profesjonelt kulturtilbud for barn, hovedsaklig mellom 0 og 10 år, og deres familier. Lørdagsbarn har programrekker vår og høst.

Vårsesongen 2018 er avluttet og høstens program er ennå ikke helt ferdig. Det sendes ut ved skolestart i august.

Med Karl og Kristin Norge rundt

13. januar kl. 13, Brunosten (den gamle lesesalen) på Skien bibliotek.

Vil du lære mer om norske byer?  Da kan du ta turen til Skien bibliotek når Victoria Berge Løvenskiold  forteller fra boka Norge Rundt, reisebrev fra 13 byer. Karl og Kristin får bli med besteforeldrene på en stor reise rundt i Norge. De skriver reisebrev til klassen fra hver by, med viktige faktaopplysninger fra hvert sted. Vi skal blant annet til Oslo, Kongsberg, Trondheim, Bodø, Skien og Porsgrunn. Victoria Berge Løvenskiold er bosatt i Skien. Hun debuterte som barnebokforfatter i 2013 med bildeboka Bugle oppdager Europa.

Passer best for barn fra 6 år. Gratis adgang, men begrenset plass. Arr. Skien bibliotek.

Krokodilletyven

20. januar kl. 12, Teater Ibsen.

Odd er ikke særlig modig. Han er redd for det meste. Hunder, katter, sola, mørke. Han er til og med redd for babyer. Derfor erter bøllene i klassen han så ofte de kan. Men en dag reiser klassen til Akvariet, og der møter Odd reptilsjef Rolf Lange. Rolf har tatoveringer og kan alt om dyr. Han håndterer slanger og krokodiller som om det skulle vært kosedyr. Rolf er sikkert ikke redd for noe, tenker Odd og får en genial ide; Han må bli tøff, og det han trenger er selvfølgelig en krokodille… Forestillingen er morsom, litt trist, litt skummel og selvfølgelig litt “odd”.

For barn fra 4 år. Bill. kr. 50,-  på www.teateribsen.no Vaffelsalg en time før forestilling. Arr. Teater Ibsen.

På fanget

27. januar kl. 12 og 13 på Brunosten (den gamle lesesalen) på Skien bibliotek.

Bli med når Ingrid Nåvik Grønlund synger med og for de aller yngste barna. Sammen med sine voksne følgesvenner blir barna involvert gjennom tradisjonelle rim, regler og sangleker. Ingrid stiller dessuten med eget komponert materiale til denne "tett på"-forestillingen. Ingrid er sanger og kordirigent, sangpedagog i Bamble kulturskole og et av tre medlemmer i gruppa Småting.

Denne forestillingen passer for barn fra 0 - 2 år. Varer ca. 30 minutter.

NB! Det er kun plass til 20 barn per forestilling (1 voksen per barn). Billetter kan hentes på hovedbiblioteket fra fredag 26. januar klokka 10.00. Arr. Skien bibliotek i samarbeid med kulturkontoret.

Løberg og Lysaker

3. februar kl. 13, Skien kunstforening i Ibsenhusets foaje.

Har du øye for detaljer? Bli med naivisten Erlend Lysaker og lag store detaljrike samarbeidsbilder. Erlend Lysaker er en kunstner som maler i det vi kaller for den naivistiske stil. Bli med ham inn i utstillingen og se på Erlends egne bilder og vår egen lokale naivist, Nils Løbergs fantasifulle og detaljrike maleriske verden. Etter en runde i utstillingen, hvor vi er på jakt etter små og store detaljer i Lysakers og Løbergs malerier, tegner vi flere store bilder sammen med Erlend, med et øye for detaljene.

Passer for barn fra 3 år. Gratis adgang. Arr. Skien kunstforening.

Bydyra av Tusmørke

10. februar kl. 14.00, Peer Gynt-salen i Ibsenhuset.

Et musikalprosjekt av Tusmørke, der vi følger Ekornet, Grevlingen og Kråka fra villmarka til storbyen. Treet de bor i blir hugget ned, så de flytter til byen. Det er ikke så lett å finne seg til rette, og dyra oppdager at de ikke er de eneste husløse i menneskenes verden. Dyra tilpasser seg og finner seg et nytt hjem i parker og bakgårder. Det viser seg at menneskenes by, plassert oppå naturen, ikke er trygg for naturens egne luner. Brødrene Momrak, som har skrevet musikken til denne forestillingen, er fra Skien og hadde sine første musikkopplevelser i Ibsenhuet.

For barn fra 3 - 10 år.  Kafé i foajeen. Bill. kr. 70,-  kjøpes på www.ibsenhuset.no.Arr. Ibsenhuset.

Geitekillingen som kunne telle til ti

17. februar kl. 12 og 14, Teater Ibsen.

Geitekillingen som kunne telle til ti er en av Alf Prøysens mest kjente og kjære fortellinger for barn. Forestillingen fremføres som musikalsk fortellerteater, og kommuniserer direkte med publikum gjennom en berg og dalbane av fysiske ablegøyer, verbale blomster og matematiske krumspring. Klarer vår helt å telle til ti der han roter seg ut på landet, eller må publikum komme ham til unnsetning? Medvirkende: Akershus teater.
For barn fra 3 år. Bill. kr. 50,-  på www.teateribsen.no Vaffelsalg en time før forestilling. Arr. Teater Ibsen..

Klangbein

24. februar kl. 13 og 14, Skien kulturskole, Skistredet 11.

"Sint som en okse? Blid som ei lerke?Har du hørt musikk som gjør deg gira, blid eller sur?" Musikk kan påvirke humøret vårt og dette viser KLANGBEIN til fulle på sine konserter. Morten Barrikmo (klarinetter) og Ole Jørn Myklebust (trompeter) spiller improvisert musikk som tar publikum med på en oppdagelsesreise i ulike stemninger. De beveger seg gjennom hverdagssituasjoner som barna lett kan gjenkjenne. De bruker både musikk og mimikk på en leken måte.

For barn fra 3 år og langt oppover i alder. Bill. kr. 70,- kjøpes i døra. Enkel kafe i forkant av forestillingene.

Hvor er Bolla Pinnsvin?

3. mars kl. 12 og 14, Teater Ibsen

Bolla Pinnsvin forsvant rett etter skolen i går. Hun sa hun skulle følge hjertet sitt. Men hvor er hun nå? Bli med på en interaktiv reise sammen med kjente og kjære karakterer fra Prøysens sanger og verker. Forteller Torgrim Mellum Stene har laget en historie inspirert av Alf Prøysens verker hvor barna er hovedpersonene. Akkompagnert av musiker Morten Minothi Kristiansens lydbilder drar vi inn i en skog fylt av spenning og snakkende dyr og prøver å finne svar på spørsmålene: Hva betyr det å følge hjertet sitt? Hvorfor er det så stille i skogen? Og ikke minst – Hvor er Bolla Pinnsvin?
For barn fra 3 år. Bill. kr. 50,-  på www.teateribsen.no Vaffelsalg en time før forestilling. Arr. Teater Ibsen.

Egg, frø og fortellinger

10. mars kl- 12 - 15, Århus gård, Århusvegen 191.

I mars begynner naturen å våkne til liv og vi kan glede og undre oss over alt det magiske som skjer. Denne dagen invitere vi barna inn til et «grønt verksted» hvor vi utforsker og hilser velkommen det nye livet ved å så og spire ulike frø, samle grønne kvister og skudd, dekorere hønenes egg og lytte til fortellinger om våren og det nye livet. Gårdskafé.
Bill.kr. 70,- pr barn, søskenmoderasjon. Arr: Århus Gård, www.aarhusgaard.no

Hurra for Henrik

17. mars kl. 13.00, Handelstorget i Skien

Lørdagsbarn feirer at Henrik Ibsen ville ha fylt 190 år den 20. mars. Det feires med marked og forestilling på Handelstorget.
Improshow med Det Andre teatret kl. 13.00.
Danseoppvisning med Gjerpen frilynt ungdomslag kl. 12.30 og 14.00.
Ponnyriding i regi av Klosterskogen travskole og pekking m. Stikka-klubben hele markedsdagen.

Gratis adgang. Arr. kulturkontoret.

Påske i parken

24. mars kl. 11 - 15, Brekkeparken

Vi løser mysteriet Jakten på tsarens egg:
Møt en av Skiens mektigste menn, Skipsreder Nils P. Høier, som får et problem i fanget når den iltre, russiske grev Stroganoff kommer for å hente tilbake Fabergé-egget sitt. Det viser seg nemlig at det kostbare påske-egget er forsvunnet! Hvem er tyven? Mesterdetektiv Bjarne Beintøff er på saken, men han trenger hjelp fra små mesterdetektiver for å løse mysteriet.

Mal påskeegg og delta i pannekakeløp.

Brekkeparken kafé selger pølser og boller, og helgriller et lam!
Inngang i hovedporten, Hans Hoels gate.
Billetter kr. 70,-. (Barn under 3 år gratis.) Velkommen!

Arr. Telemark Museum.

Spor av dråper og røde nebb

7. april kl. 14.00, Peer Gynt-salen i Ibsenhuset

Sarah Camille fortller om en liten kolibri som prøver å slukke en skogbrann med dråper den bærer i nebbet. Historien er starten på en forestilling, som med slam-poesi, fortelling og musikk, snakker om store og små ting i livet. Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik; og mye imellom.Passer best for barn mellom 6 - 12 år. Kafé i foajeen. Bill. kr. 70,- på www.ibsenhuset.no. Arr. Ibsenhuset.

Åpen kulturskole

14. april kl. 12 - 14, NB. på Arkaden

Kulturskolen inviterer til åpen dag for alle som er nysgjerrig på kulturskolens mange aktiviteter.
Du kan prøve ulike instrumenter, danse, skrive, tegne, trykke, prøve deg på teater, lytte og oppleve. Fra scenen ved Tinholt bakeri fisker du et kort i fiskedammen med ulike aktiviteter, deretter går du på oppdagelsesreise i Arkadens mange skjulte rom som har fått helt nytt innhold denne lørdagen.
For barn fra 4 år og oppover. Gratis

Fritjof Fomlesen

21. april kl. 12, Teater Ibsen

Forestillingen handler om en helt vanlig dag på Fomlesens lille Hjelpeservice-kontor. Men den velmenende, men akk så hjelpeløse mannen er den som trenger mest hjelp av alle. Og det pleier han å få av de unge publikummerne. Her er  det duket for klønete slappstikkkomikk og galskap blottet for øvre aldersgrense. Av og med Lars Vik.

Passer best for barn fra 4 år. Bill. kr. 70,-  på www.teateribsen.no Vaffelsalg en time før forestilling. Arr. Teater Ibsen.

Med egne øyne

28. april kl. 13.00, Telemark Kunstsenter.

Bli med TKSs formidler på en runde i utstillingene hvor vi ser på, undrer og snakker sammen. Etterpå jobber vi i atelieret med vårt eget «kunstverk», inspirert av det vi har sett i utstillingen.

Kunstnergruppene KNIPSU(Maya Økland og Hilde Jørgensen) og Ytter (Anne Marthe Dyvi, Julie Lillelien Porter og Anngjerde Rustad) fra Bergen samarbeider om å lage utstilling på Telemark kunstsenter. De skal vise egne arbeider fra hvert sitt kunstnerskap, men også lage kunstverk sammen på stedet. Utstillingen har fokus på det sanselige, intuitive og åndelige.
Formidlingen passer best for barn fra 5 år. Gratis adgang. Arr. Telemark Kunstsenter.

Kontakt oss:

Spørsmål eller henvedelser om Lørdagsbarn kan rettes til kulturkontoret ved Eli Haugland, mobil 95 00 15 66.