Kommunen har ansvaret for tildeling av offisielle adresser, herunder gi adressenavn til gater og veger. I tillegg tildeles adressenummer innenfor den enkelte veg (fortrinnsvis til bygninger).
Adressenavn
Navneutvalget i kommunen velger ut og vedtar navn på veger/ gater og fastsetter skrivemåten av disse navna. Dette skjer gjennom en egen behandlingsprosess. Statens fagorgan "Språkrådet" gir rettledning til arbeidet. Landbruk- og Geodataenheten forbereder saker for navneutvalget.
Personer eller organisasjoner som ønsker å få nye adressenavn eller endre adressenavn, kan sende skriftlig søknad (ingen standard søknadsskjema) til Skien kommune.
Søknad sendes til:
E-post: skien.postmottak@skien.kommune.no
eller
Skien kommune
Postboks 158
3701 SKIEN
Adressenummer
Geodatapersonel tildeler adressenummer og utfører omadressering administrativt (etter behov). Eier, fester og tiltakshaver av bygning/eiendom må bekoste oppsetting av adressenummerskilt. Ved omadressering skaffer kommunen nye adressenummerskilt og dekker også utgiftene. Disse skiltene kan hentes i kommunens servicesenter.
Personer eller organisasjoner som ønsker å få nye eller endre adressenummer kan kontakte Landbruk- og geodataenheten.
Det er anledning til å klage på tildeling av offisiell adresse, dvs selve nummertildelingen. Klagefrist er 3 uker fra vedtaket er mottatt. Evt. klage sendes Skien kommune. Klageinstans er Fylkesmannen.
Gjeldende lov- og regelverk
- Lov om eiendomsregistrering (matrikkellova), kapittel 4.
- Forskrift om eiendomsregistrering (matrikkelforskriften) med merknader, kapittel 12.
- Lov om stadnamn §5
Kontaktinformasjon
Navn/E-post | Telefon | Arbeidsområde |
---|---|---|
Unni Gjønnes | 35 58 11 56 | Kartforvaltning og Geovekstarbeid |
Sigurd Laland | 35 58 11 48 / 920 58 137 | Forvaltning WebKart, statistikk og geografiske analyser, beredskap |
Per Øyvind Andreassen | 35 58 11 47 | Oppmåling og eiendomsinformasjon |
Kari D. Gundersen | 35 58 11 55 | Seksjonering, reseksjonering og adressering |
Sist endret: 20.02.2017 13:51