Forslag til planstrategi 2024 – 2027

Alle kommuner i Norge skal lage en planstrategi. Formålet er å vurdere kommunens behov for planer for kommunestyreperioden.

Formannskapet i Skien kommune behandlet kommunedirektørens forslag til planstrategi 23. april 2024, med følgende vedtak:

1. Forslag til vedtak av kommunal planstrategi gjøres offentlig før Bystyrets behandling, jf. plan- og bygningslovens § 10-1.
  2. Forslaget legges frem til politisk behandling i råd og utvalg før behandling i Bystyret.
  3. Rullering av kommunedelplanens arealdel fremskyndes til 2025.
    Tilleggspunkt: Begrenset revidering av arealdelen med tanke på næringsarealer og boligarealer.
  4. SLT-handlingsplan fremskyndes, og prioriteres i 2024.
  5. Under avsnittet demografi, rekrutteringsutfordringer og utenforskap i planforslaget tas det inn følgende:
    Utjevning av de økonomiske og sosiale forskjellene skal være et mål og en del av planstrategien, samt inneholde en oversikt over fattigdomsproblemene som Skien kommune står overfor. Bekjempelsen av barnefattigdom og familiefattigdom skal være med som en egen målsetting hvor fattigdomsbekjempende- og fattigdomslindrende tiltak belyses som en del av det videre arbeidet.
  6. Under avsnittet om boligstrategi i planforslaget tas det inn følgende:
    Rimelige leie- og selveierboliger skal være en del av planens mål om en bærekraftig boligutvikling i Skien. Det kommende planarbeidet skal belyse aktuelle, ulike modeller innenfor begrepene sosial boligbygging/allmennboliger/Den tredje boligsektor.

Se protokoll fra møtet.

Endringene fra formannskapet vil bli innarbeidet før vedtak i Bystyret. Videre vil saken behandles i råd og utvalg før Bystyret behandler og eventuelt vedtar planstrategien i møte den 13. juni 2024.

Har du innspill, må du sende dem til oss innen 31. mai 2024. Du kan sende dem til e-post post@skien.kommune.no eller Skien kommune, Postboks 158, 3701 Skien.

Se forslag til planstrategi i Framsikt (digitalt)

Se  forslag til planstrategi 2024-2027 (pdf).