Nylyd #88: Deathprod

Spriten Kunsthall, Tømmerkaia 19, Skien

Helge Sten - elektronikk
Hans Magnus Ryan - fiolin, elektronikk

Deathprod (aka Helge Sten) er en av Norges mest internasjonalt anerkjente musikere. Med base fra Oslo har Helge Sten komponert og produsert musikk siden tidlig 1990-tall. Det musikalske uttrykket er en dypt atmosfærisk, kornete minimalisme som synes å forsinke tidsbegrepet og utforsker selve lydens partikler. Konseptet Deathprod oppstod i 1991 da Sten oppdaget at hans sammensatte utvalg av hjemmelaget elektronikk, samplere, lydprosessorer og analoge effekter - samlet kjent som "audio virus" - kunne tilføres en musikalsk dimensjon utover det tekniske. Utstyret vrir og vrenger lyden til ugjenkjennelige mutasjoner av den opprinnelige lyden. Viruset legger fra seg lag på lag med komplekse og overlappende soniske avskallinger som lager en form for cellulær komposisjon.

Sten er grunnlegger av Supersilent og har produsert utgivelser for Motorpsycho, Susanna, Jenny Hval, Arve Henriksen med flere. I 1998, sammen med Biosphere, utførte han en elektronisk transformasjon av Arne Norheims arbeider. Nylig har han komponert musikk for Harry Partch’ legendariske konstruerte instrumenter for det Köln-baserte Ensemble Musikfabrik.

Deathprod solodebuterte på plate med "Treetop Drive" i 1994. Hans seneste utgivelse "Compositions" ble utgitt på Smalltown Supersound i 2023. I konsertsammenheng skaper Deathprod unike opplevelser hvor lydopplevelsen tar bolig i tilhørerens kropp.

For å markere 10 år med konsertserien Nylyd ved Spriten Kunsthall gjennomfører Deathprod en av sine legendariske "in the dark"-konserter sammen med Hans Magnus "Snah" Ryan som har vært musiker på en rekke Deathprod utgivelser og konserter siden 1993.

Hans Magnus «Snah» Ryan er mest kjent som gitarist i Motorpsycho. Han spiller også med andre prosjekter som Reflections in Cosmo, BOL & Snah og Møster!

HS W1920
Helge Sten. Foto: Kim Hiorthøy