Vedtekter for Skien kommunes byggeskikkpris

1. Skien kommunes byggeskikkpris er en hederspris som deles ut årlig til byggverk og bygde omgivelser som gjennom utførelse, materialbruk, utforming og samspill med sted og miljø kan bidra til å heve, fornye og utvikle den allmenne byggeskikk.
    Kandidater til prisen skal ha god arkitektonisk utforming og skal oppfylle sentrale kvaliteter innenfor miljø og universell utforming. Som aktuelle kandidater vurderes bygg ferdigstilt i løpet av de tre seneste år.

2. Prisen kan gis til en eller flere eiere.

3. Saksbehandlingen gjøres administrativt inkludert rådgivning fra Fortidsminneforeningen og Telemark arkitektforening. Det legges fram en innstilling til utvalg for kultur, idrett, friluftsliv og frivillighet som velger de to vinnerne.

4. Prisen deles ut en gang i året og er på kr. 10.000.
    I tillegg får prismottakeren et diplom og en plakett for montering på fasade. Endring av prisens størrelse fastsettes av utvalg for kultur, idrett, friluftsliv og frivillighet.

5. Oppfordring om å komme med forslag kunngjøres i dagspressen minst tre uker før innleveringsfristen 15. september. Alle innbyggere har forslagsrett. Forslaget skal være begrunnet.

6. Prisen deles ut av ordføreren.

Vedtektene er vedtatt av Skien formannskap i møte 22.9.92
Vedtektene er revidert av Skien formannskap i møte 28.10.98
Vedtektene er revidert av Skien formannskap i møte 21.9.99
Vedtektene er revidert av Skien formannskap i møte 28.8.12