Vedtekter for Skien kommunes frivillighetspris

1. Skien kommunes frivillighetspris tildeles ut hvert år til en organisasjon eller
enkeltperson(er) som har utmerket seg med frivillig engasjement til det beste for kommunens innbyggere.
Innsatsen kan ha foregått over lengre tid eller i et tidsavgrenset prosjekt.

2. Frivillighetens bredde og mangfold skal over tid gjenspeiles i et tilsvarende mangfold blant prisens vinnere.

3. Prisvinneren skal være hjemmehørende i Skien kommune.

4. Forslag til kandidater til frivillighetsprisen skal være skriftlig og begrunnet. Alle kan sende inn forslag til kandidater. Forslagsfrist er 15. september.

5. Kommunedirektøren legger fram en innstilling for utvalget for kultur, idrett, friluftsliv og frivillighet som velger vinner. Kulturavdelingen er sekretariat.

6. Frivillighetsprisen er på 10.000 kroner med et tilhørende diplom.

7. Utdelingen tilpasses mottaker.

8. Vinneren av Skien kommunes frivillighetspris er kandidat til den nasjonale frivillighetsprisen.

9. Prisen deles ut hvert år dersom juryen finner kvalifisert kandidat, og dersom kommunens økonomi tilrår det.