Retningslinjer for Skien kommunes kunstnerstipend

1. Kunstnerstipendet deles ut og finansieres av Skien kommune. Stipendet er på NOK 175.000,-. Av disse tildeles NOK 145.000,- stipendiaten, mens NOK 30.000 øremerkes til prosjektmidler knyttet til formidling i forbindelse med stipendiatens opphold i Skien.

2. Stipendiaten får disponere enkel bolig og egnet verksted vederlagsfritt i minimum 10, og maksimum 12 måneder i Skien. Stipendiaten forplikter seg til å gjøre nytte av bolig og verksted i perioden som stipendet gjelder.

3. Stipendiet kan søkes av alle skapende kunstnere som er tilsluttet Norske billedkunstnere, Norske dramatikeres forbund, Norsk Komponistforening, Den norske forfatterforening, Norske kunsthåndverkere, Forbundet frie fotografer eller andre tilsvarende kunstnerorganisasjoner, eventuelt kunstnere som har fullført høyere kunstfaglig utdannelse i Norge eller i utlandet.

4. Så langt det lar seg gjøre skal stipendiaten presentere resultatet av arbeidet under oppholdet ved en egnet anledning senest ett år etter at oppholdet er avsluttet. Stipendiaten skal også være tilgjengelig for formidlingstiltak under oppholdet.

5. Søknad om stipend skal være begrunnet.