Hjelpetiltak i familien

Innhold

Hjelpetiltak skal bidra til positiv endring hos barnet eller i familien. De fleste hjelpetiltakene skjer i samarbeid med en tiltaksveileder. Det finnes ulike typer hjelpetiltak.

Hjelpetiltak skal bidra til positiv endring hos barnet eller i familien. De fleste hjelpetiltakene skjer i samarbeid med en tiltaksveileder. Det finnes ulike typer hjelpetiltak. Noen av de vanligste er

Samtaler med barn og ungdom og deres foreldre. 

Tiltaksveiledere snakker ofte med barn/unge i hjemmet, på skolen eller andre steder de oppholder seg. Slike samtaler tar utgangspunkt i barnets/den unges situasjon og vil ofte forsøke å finne gode løsninger på utfordringer i barnas liv. Det legges avgjørende vekt på å samarbeide med barnet/ungdommen. Slike samtaler kan også involvere foreldre, lærere og andre nært på barnet

Foreldreveiledning i hjemmet

En tiltaksveileder fra barnevernet kan komme hjem i familien og samarbeide om å lage gode rutiner, å håndtere utfordrende situasjoner med barna og å skape gode fellesopplevelser. Målet er ofte også å bedre forholdet mellom barn og foreldre. I mange familier kan det være nyttig å ta opp video fra dagligdagse situasjoner for at foreldrene selv kan se hva som fungerer bra og slik at de da kan gjøre enda mer av dette. Det er ofte nyttig å få hjelp av en veileder til å finne de gode øyeblikkene.

Foreldreveiledningskurs og -program 

Det finnes ulike typer
-ICDP: International Child Development  Program (ICDP) er et enkelt, helsefremmende og forebyggende kurs som har som mål å styrke omsorgen og oppveksten for barn og unge. Det er bygget opp rundt at det er åtte viktige tema for å skape godt samspill med barna.
Det er utviklet spesielle kurs for foreldre med ulik språk- og kulturbakgrunn

-COS-P: Circle of Security Parenting (Trygghetssirkelen) er et kurs som skal støtte foreldre eller de som jobber med barn til å forstå hvorfor barn oppfører seg slik de gjør, hvilke behov barna har, og hvordan de kan møte barnas behov på en omsorgsfull og utviklingsstøttende måte.
I Trygghetssirkelen er den følelsesmessige og reflekterende delen av programmet viktigere enn å lære foreldre teknikker på hvordan de takler barns atferd. COS legger vekt på at alle foreldre har sine «kamper» og ting de strever med. I stedet for teknikkene på hvordan man takler barns atferd, arbeides det med refleksjon hos foreldre for å se hva dette egentlig handler om. På denne måten gis du som forelder flere valg i forhold til hvordan du ønsker å løse utfordringene. Dette skiller COS fra en del andre foreldreveiledningsprogram. Det finnes flere videoer om Trygghetssirkelen.

-COS-I: COS-Intervention er indivduellveiledning etter Trygghetssirkelen, der foreldre og barns behov for hjelp vurderes sammen med foreldre etter filming i en strukturert situasjon.

-PYC: Parenting Young Children er et veiledningsprogram for foreldre som har behov for konkret, individuell og hjemmebasert veiledning og støtte.  Dette egner seg spesielt for foreldre som strever med norsk språk, hukommelse, struktur, tidsplanlegging eller som har lærevansker.

Kompenserende tiltak


Noen hjelpetiltak skal være en støtte i vanskelig familiesituasjon, der vanskene ikke så lett kan løses gjennom veiledning eller samtaler:

- Besøkshjem der barn kan være av og til
- Leksehjelp
- Støttekontakt, Hjelp til å delta på fritidsaktiviteter eller lignende
- Barnegruppe som gir barna hyggelige opplevelser og erfaring med å være sammen med andre barn
- Gruppe for barn som har foreldre som er psykisk syke eller som ruser seg
- Fosterhjem

Til toppen