Erstatning etter klimabetingede skader i planteproduksjon

Erstatning kan gis til jord- og hagebruksforetak med betydelig avlingssvikt, forårsaket av klimatiske forhold som det ikke er mulig å sikre seg mot.

Det er viktig at du melder om skaden straks du blir klar over at skaden har skjedd eller kan oppstå. Nytt fra 2023 er at du skal melde inn skaden i AGROS via Altinn i stedet for til landbrukskontoret. Meld inn skade

Det blir ikke gitt erstatning til foretak som ikke har meldt skaden.

Denne regelen er satt for at kommunen skal ha mulighet til å kontrollere skadeårsaken.

Vekstgrupper det kan søkes erstatning for:

• Korn (korn, oljevekster, engfrø).
  • Potet (alle sorter).
  • Grønnsaker (matkålrot, grønnsaker på friland inkludert urter og karve).
  • Frukt.
  • Bær (jordbær og bringebær med flere).
  • Grovfôr (beite, eng, raigras, grønnfôr og silovekster).

Ordningen gir ikke fullstendig erstatning for årets tap, og forutsetter en egenandel på 30 prosent.

Det betyr at årets avling må under 70 prosent av gjennomsnittavlingen før noe dekkes opp av erstatningsordningen.

Gjennomsnittstall på bruket er gjennomsnittet for salgsvekster de siste fem årene. Erstatning beregnes for hver enkelt vekstgruppe. Erstatning for avlingssvikt i grovfôrproduksjon med husdyr beregnes ut ifra fastsatte normer for hver kommune.  Les mer om ordningen på Landbruksdirektoratets nettsider.

Erstatning utbetales ikke når svikt i avling dekkes av alminnelig forsikringsordning. Beregnet erstatning under 5000 kroner eller over 750 000 kroner utbetales ikke.

Søknadsfristen er  31.oktober det året skaden oppsto.

Du søker om erstatning via - Altinn

• Signe Ulse Narvestad