Vedtekter for Skien kommunes kultur- og idrettsstipend

1. Skien kommunes to kultur- og idrettsstipender kan tildeles unge i alderen 16-20 år.

2. Stipendiene skal gi inspirasjon og motivasjon for videre utvikling, og kan tildeles kulturutøvere med et      utpreget talent og/eller som bidrar til nyskaping og inspirasjon/motivasjon for andre innenfor sitt felt – f.eks. innenfor:

•   idrett og friluftsliv musikk
    •    dans
    •    visuell kunst
    •    scenekunst
    •    litteratur
  3. Stipendiene kan kun gis til søkere som er bosatt i Skien. Stipendiet kan tildeles enkeltpersoner og grupper.

4. Kandidaten(e) skal selv søke stipendiet. Søknaden skal være skriftlig og begrunnet. Det må gå fram av søknaden hvilke planer søker har for bruk av stipendiet til videre utvikling av sitt talent.

5. Stipendiet er på kr 10.000.

6. Stipendiet kunngjøres ved annonse i lokalpressen.

7. Kommunedirektøren legger fram en innstilling for utvalg for kultur, idrett, friluftsliv og frivillighet som velger vinner.

8. Stipendiet utdeles av ordføreren. Foreslåtte kandidater kunngjøres ikke, og prisvinneren kunngjøres ikke før utdelingen.

9. Stipendiet deles ut hvert år dersom juryen finner kvalifisert kandidat.

10. Prisen deles ut hvert år dersom kommunens økonomi tilrår det.

Revidert av UKIFF 16.10.20
Revidert og vedtatt i utvalg for kultur, idrett, friluftsliv og frivillighet 6.11.2019
Vedtatt i hovedutvalg for næring, miljø og kultur i møte 4.6.2013