Spesialpedagogisk hjelp i barnehagealder

Innhold

Barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder.

Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud. Tilretteleggingen skal vurderes underveis og justeres i tråd med barnets behov og utvikling.

Spesialpedagogisk hjelp har som hensikt å gi barnet tidlig hjelp og støtte i utvikling og læring. Hjelpen skal også bidra til at barnet blir bedre rustet til å starte på skole og til at barnet får nødvendig hjelp, slik at barnets vansker blir avhjulpet på et tidlig tidspunkt.

Barnehageloven § 31 gir barn rett til spesialpedagogisk hjelp hvis de har særlige behov for det, og dette gjelder uavhengig av om barnet går i barnehage eller ikke. Kommunen har ansvaret for å oppfylle denne retten, og den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) er sakkyndig instans som vurderer barnets behov.
Barnets beste er grunnleggende hensyn som skal vurderes i alle saker som vedrører barn, jmf. Barnekonvensjonen art. 3 og grunnloven §4.

Handlingshjul 

Bilde av handlingshjul for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen
Handlingshjul for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

Trinn 1 - Bekymring

Når et barn ikke utvikler seg slik som man forventer, kan barnet ha behov for og rett til spesialpedagogisk hjelp. Typiske vansker som kan gi rett til spesialpedagogisk hjelp er:
- Språk- og kommunikasjonsvansker 
- Generelle utviklingsforsinkelser 
- Sosiale og emosjonelle vansker 
- Motoriske vansker 
- Nedsatt funksjonsevne

Hvis det er grunn til å tro at barnets behov ikke kan dekkes innenfor det allmennpedagogiske tilbudet, skal barnehagen opplyse foreldrene om retten til å kreve en sakkyndig vurdering av om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp.

Trinn 2- Henvisning til PP-tjenesten

Dersom barnet går i barnehagen fylles henvisningen ut i samarbeid med barnehagen. Barnehagene må ta kontakt med rådgiver i småbarns-teamet før henvising sendes. Foresatte kan også kontakte PP-tjenesten på eget initiativ.  Barnehagen kan ikke henvise til PP-tjenesten uten foresattes samtykke. 

Ved henvisning vedlegges relevant dokumentasjon som for eksempel: 
-  Beskrivelse av hvordan barnet har hatt nytte av barnehagens tiltak.
-  Observasjoner som er gjort av barnehagen. 
-  Foresatte må gi skriftlig samtykke til å innhente kartlegginger og utredninger som er gjort av helsestasjon, fastlege, eller spesialisthelsetjenesten

Henvisningsskjema for individ barnehage

Trinn 3 - PP-tjenesten vurderer barnets behov

PP-tjenesten vurderer om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp. Dersom barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp beskrives dette i en sakkyndig vurdering. Denne inneholder anbefalinger i forhold til det allmenpedagogiske og det spesialpedagogiske tilbudet.

Les mer om PP-tjenesten her

Trinn 4 - Vedtak om spesialpedagogisk hjelp

Skien kommune må med bakgrunn i den sakkyndige vurderingen avgjøre om barnet har rett til spesialpedagogisk hjelp. Dersom barnet innvilges spesialpedagogisk hjelp, fremgår det i enkeltvedtaket hva denne hjelpen består av.

Kommunen må også fatte et enkeltvedtak dersom det vurderes at barnet ikke har behov for spesialpedagogisk hjelp. 

Det er krav til samtykke fra begge foresatte før et vedtak kan fattes. Når samtykket foreligger fattes et vedtak av Skien kommune ved Fagenhet for spesialpedagogisk hjelp. 

Trinn 5 - Klagemulighet

Foresatte har rett til å klage på enkeltvedtaket. En eventuell klage rettes til Skien kommune ved Fagenhet for spesialpedagogisk hjelp. Dersom klagen ikke tas til følge videresendes den til Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.

Trinn 6 - Planlegging og gjennomføring

Spesialpedagogisk hjelp kan gis individuelt, men fortrinnsvis i gruppe. Hjelpen skal også omfatte tilbud om foreldrerådgivning. Fagenhet for spesialpedagogisk hjelp samarbeider med barnehagen om den spesialpedagogiske hjelpen. Det utarbeides en individuell utviklingsplan med utgangspunkt i den sakkyndige vurderingen.

Trinn 7 - Vurdering og veien videre

En gang i året skal det utarbeides en rapport med en oversikt over hjelpen barnet har fått og en vurdering av barnets utvikling.

Ved jevne mellomrom må den/de som utfører den spesialpedagogiske hjelpen vurdere barnets videre behov for spesialpedagogisk hjelp. Dette kan gjøres i forbindelse med den skriftlige årsrapporten, men det kan også skje i forbindelse med underveisevalueringer gjennom hele året. Årsrapporten sendes foresatte og barnehagen.

Til toppen