Mandag 1. desember åpnet ordfører Kongens gate.
Etter ni måneder med anleggsarbeid er gata fornyet både over og under bakken. Det er krevende å bygge i by og mye å ta hensyn til. Mye arkeologi i bakken, gamle rør og kabler og trangt om plassen. Mange blir berørt, som næringsdrivende, gårdeiere, beboere og besøkende. Det krever tålmodighet og raushet.
- Det har vært utfordrende med atkomster og varelevering. Vi har hatt god dialog med de som driver i gata. Takk til gårdeiere og næringsdrivende for tålmodighet og samarbeid i byggeperioden, sa ordfører Marius Roheim Aarvold.
På åpningen var det taler ved ordfører, fylkesordfører og prosjekterende. Takk til de som har hatt et ekstra ansvar for resultatet og snorklipp før første bussen kjørte i den nye gata.
Prosjektet er et samarbeid og spleiselag mellom Skien kommune og Bypakke Grenland - noe som gir fordeler for begge parter.
Ny bygate – klar for framtiden
Dette har kommet på plass siden mars
- nye vann- og avløpsrør som separerer overvann og kloakk
- nye kabler
- bussgate med toveis busstrafikk.
- ny og universelt utformet bussholdeplass
- nye fortau på begge sider med natursteinsdekke, belysning, sykkelstativer, benker og gatevarme som smelter snøen.
- gata er bygget for å håndtere flom slik at vannet styres bort fra holdeplassen og inn på Rådhusplassen
- trær og vegetasjon gjør gata hyggeligere og bidrar til god overvannshåndtering
Skien er en middelalderby og Riksantikvaren ved Norsk Institutt for Kulturminneforskning (NIKU) har fulgt arbeidet. De har gjort mange funn fra middelalderen, som nå kan gi oss ny kunnskap om byens historie. Les mer om funnene
Dette er første del av det store sentrumsprosjektet som inkluderer Torggata, Telemarksgata, Rådhusplassen og Brekketrappa. Nærmere informasjon om framdriften kommer om ikke lenge.
Slik fungerer trafikken for bil og buss i Kongens gate
Det er ulike løsninger nederst i gata ved Rådhusplassen og på Landmannstorget.
- Ved Rådhusplassen er det kantstopp for bussen (bussholdeplass). Der har bilene lov til å kjøre, men må stoppe bak bussen til den kjører videre. Det er skiltet forbikjøring forbudt. Forbikjøring gir hjemmel for håndheving av politiet.
- På Landmannstorget er det skiltet kollektivfelt nordover i feltet til høyre, mens det er egen kjørefil for biler i midten. Biler har ikke lov til å kjøre i kollektivfelt. Kollektivskiltfelt gir hjemmel for håndheving av politiet.
Skiltingen på de to stedene angir hva som gjelder.