Mandag 5. januar starter gravingen nederst i Torggata.
I løpet av 2026 og 2027 skal Torggata, Telemarksgata, Rådhusplassen og Brekketrappa oppgraderes.
Når gravearbeidene starter nederst i Torggata, blir gata stengt mellom rundkjøringen og Rådhusgata.
For å finne den beste løsningen for byen, er det utredet ulike måter å avvikle trafikken på i graveperioden. Vi har samarbeidet med politiet og fylkeskommunen som har ansvar for busstrafikk og fylkesveier. Mange forhold, som hensyn til næringsliv, trafikksikkerhet, framkommelighet, køproblematikk og anleggstrafikk, er vurdert.
Gravearbeidet vil foregå etappevis i ett område av gangen, slik at belastningen for gårdeiere, næringsdrivende, besøkende og trafikken blir minst mulig. I hele byggeperioden skal alle næringslokaler og bygg være tilgjengelige for kunder, beboere og varelevering.
Kjøremønster i anleggsfasen
I den første fasen vil det fortsatt være mulig å kjøre ned Torggata fra Hesselbergs gate til Telemarksgata, opp til Kongens gate og nordover. Kantparkeringen i Torggata og Telemarksgata beholdes. Dette blir trafikksituasjonen til ca. august 2026. Da fortsetter arbeidet nordover i Torggata. Framdriften er avhengig av arkeologiske undersøkelser som foregår nederst i Torggata.
Vi vil løpende informere om arbeidet og hvordan det påvirker trafikkavviklingen.
Prinsessegata er alternativ vei sørover gjennom byen når vi graver i Torggata.
Trafikkavviklingsplan fra 5. januar 2026
Hvilke alternativer er vurdert?
Vi har utredet om det er mulig å kjøre ned Torggata og over Rådhusplassen i den første fasen. Omfanget av VA-arbeid og arkeologisk utgraving mellom Kaffehuset og Rådhusplassen er for stort til at en omkjøring her er mulig.
Det er utredet om det er mulig å åpne Kongens gate for toveis biltrafikk i graveperioden. Alternativet er ikke aktuelt på grunn av trafikksikkerhet, spesielt ved bussholdeplassen og ved fotgjengeroverganger. Politiet er tydelige på at trafikksikkerheten ved Hotel Høyers ikke vil kunne ivaretas ved toveis biltrafikk i Kongens gate, og at det vil være risiko for påkjørsler når busspassasjerer krysser gata ved holdeplassen. Det vil også føre til kø bakover i gatenettet og forsinkelser for bussene.