Skien også rammet av personvernbrudd

Personvernbruddet som Oslo kommune meldte om som omhandlet synlig avsenderadresse på fysiske brev, rammet også Skien og andre kommuner.

Torsdag ble den samme feilen oppdaget i barnevern, barnevernsvakt, forebyggende helse og PPT i Skien. Det har ikke kommet klager på dette tidligere, og feilen ble umiddelbart rettet da den ble kjent.

Synlig avsender

Disse enhetene har vært mulig å identifisere som avsender av post. Ved en feil på oppsett i et datasystem, har enhet som er avsender blitt oppført synlig på den fysiske konvolutten.

Feilen ble oppdaget i Oslo kommune først: Les aktuell sak fra NRK her.

Svar Ut-feil

Brev blir sendt ut automatisk via en felles løsning i kommunal sektor som heter SvarUt. De fleste brev blir sendt ut digitalt, men noen brev sendes fysisk i posten. Feilen har pågått siden SvarUt ble tatt i bruk for de nevnte tjenestene og gjelder kun fysisk post. PPT i Skien tok i bruk tjenesten i februar 2021, barnevernet i mars 2022 og Forebyggende helse begynte å bruke den i mai i fjor. Brev med synlig avsender kan ha gått til 560 privatpersoner i barnevern, 935 i PPT, 123 fra barnevernvakta og 758 i forebyggende helsetjenester det siste året.

Meldes til Datatilsynet

Personvernbruddet vil bli meldt til Datatilsynet, og er umiddelbart rettet opp.