Nora imponerte juryen

1190 tegninger ble sendt inn, men det var Nora fra 4b på Moflata skole som tegnet juryens favorittbidrag i årets julekortkonkuranse.

Onsdag var hun på plass i rådhuset, for å motta nyheten om at hennes bidrag vil pryde Skien kommunes julekort i 2024 - og for å hilse på ordføreren og spise pizza med klassen fra Moflata.

I tillegg mottok klassen en premie på 3000,- fra Skien kommune, som de kan bruke til hva de vil.

Tegning av en kirke i julestemning
Nora, som går i 4b på Moflata skole, tegnet Gimsøy kirke i årets vinnerbidrag.

Tema for årets konkurranse var "Jul i Skien", og juryen bestod i år av Tom Erik Lønnerød (kunstrådgiver, Skien kommune) og Gerd Elin Helleren (kunst og håndverkslærer, Gjerpen ungdomsskole).

To personer står over et bord med tegninger.
Gerd Elin Helleren og Tom Erik Lønnerød hadde litt av en jobb, med å finne sin favoritt blant 1190 innsendte tegninger.

I juryens begrunnelse heter det: "Vi har vi fått inn 1190 tegninger fordelt på 14 skoler og 68 klasser.  Juryen synes det er mange flotte bidrag.  Flere tegninger var med helt til slutt under utvelgelsen.  Vinnermotivet, tegnet av Nora, 4b, Moflata skole, skiller seg ut med sin overflod av farger og kreativitet.  Eleven mestrer både tegneferdighet og design."

Elever med instrumenter, sammen med rektor og ordfører
Fra kulturskolen deltok Aren, Freya, Oda Marie, Isabelle og Kevin - med lærere Nikolay og Målfrid. Alt ledet av konferansier og rektor Ole Andreas Meen.

Tradisjonen tro ble vinneren av årets julekortkonkurranse kåret i forbindelse med julekonserten på rådhuset, hvor dyktige elever fra Skien kulturskole skapte julesteming for ordfører, elever og representanter fra administrasjon og politikken.

To ungdommer spiller trombone og fløyte
Kevin Thanchev (trombone) og Isabelle Tantjeva (fløyte) spilte "Secret night", akkompagnert av lærer og pappa Nikolay Thanchev på piano.
En trio med to barn og en voksen spiller cello
Aren Strand og Freya Sydnes-Cadden spilte to julesanger på cello, sammen med lærer Målfrid Ljønes Kvålo.
Jente spiller saksofon
Oda Marie Daviknes Kristensen spilte "Have youself a merry little Christmas" på saksofon.