Vinner av Den nasjonale Ibsenprisen 2024

Arne Lygre er vinner av Den nasjonale Ibsenprisen 2024.

Prisvinner Arne Lygre
Arne Lygre er vinner av Den nasjonale Ibsenprisen 2024. foto: Morten Bjerk.

Han vinner prisen for "I vårt sted" som hadde urpremiere på Nationaltheatret i oktober i fjor.

Vinneren ble offentliggjort under et arrangement i regi av Sølvåren, Ibsen formidlingssenter på Ibsenhuset onsdag 20.mars.

Den nasjonale Ibsenprisen er Norges eneste dramatikerpris, og er blitt delt ut av Skien kommune siden 1986. Prisen tildeles en dramatisk tekst som i løpet av siste kalenderår har hatt urpremiere, eller norgespremiere ved et profesjonelt norsk teater. Urpremierer må finne sted i Norge. Juryen kan velge å gi prisen for et samlet dramatisk forfatterskap. Vinneren må bo eller virke i Norge. Selve prisen er på 150.000 kroner, og en statuett formet av Nina Sundbye.

Nominerte til årets pris:

• Arne Lygre - I vårt sted.
  • Siri Broch Johansen - Sálva Håndtak.
  • Julian Karenga - Veien sitt ansikt.

Les om de nominerte til årets pris

Samtale Med De Nominerte
Juryleder Simone Thiis i samtale med de tre nominerte. Foto: Morten Bjerk.

Juryens begrunnelse

I vårt sted av Arne Lygre
Urpremierer 20.oktober Nationaltheatret.

I sin utforskning av vennskap og slektskap, viser Arne Lygre gjennom «I vårt sted» hvordan forbindelsene mellom mennesker ikke er ubetingede, men likevel fleksible. Med klokskap og komikk avslører karakterene sine motstridende behov for både frihet og forpliktelse. Med «I vårt sted» videreføres og videreutvikles egenartede elementer ved Lygres dramatiske form. Dialogen kan inneholde kombinasjoner av at en karakter sier sine tanker høyt, samt deler sine observasjoner av den andre. Slik skaper karakterene både seg selv og hverandre gjennom ord. Sceneteksten skaper muligheter spesifikke for teatret, noe som åpner opp et rikt potensial for dramatisering. Samtidig er teksten et lesverdig og tidløst litterært verk i sin egen rett. Formgrep Lygre har eksperimentert med over et langt kunstnerskap, har med «I vårt sted» nådd et nytt nivå, integrert ikke bare som stil, men som tenkemåte. Resultatet er en innsiktsfull, nysgjerrig og nærværende framstilling av det relasjonelle dramaet i helt vanlige menneskers liv.

Juryens medlemmer i 2024

Regiforbundet: Simone Thiis (juryleder).
Norsk kritikerlag: Live Lundh.
Norsk teaterlederforum: Cliff Moustache.
Norske Dramaturger: Kristoffer Spender.
KHIO: Jesper Halle.
Skien kommune v/Teater Ibsen: Bo Anders Sundstedt.