Møt Heiki Ripiinen - mottaker av Skien kommunes kunstnerstipend 2023

Forestillingene hans har blitt vist på Black Box Teater, Oslo Nye Teater, Teater München Kammerspiele, Thalia Theatre Hamburg og Teater Freiburg i Tyskland. Nå planlegger Ripiinen stipendprosjektet, men først skal han forberede en drapsetterforskning.

Ibsen-utfordrer fra Siljan
Det var under skoleforestillingene i Siljan at seks år gamle Heiki Ripiinen forstod at skuespiller var et mulig yrke. At det var betalt oppdaget han som 13-åring da han var turnévikar som Emil i Lønneberget på tivoliet hvor foreldrene jobbet og han mottok honoraret på 500 kroner i en konvolutt. Da Lars Vik og Grenland Friteater skulle produsere en forestilling om ungdom og utenforskap ble Ripiinen plukket ut i forestillingen KAOS (2007). «I oppveksten var min eksistens så annerledes», sier Ripiinen.

Les hele intervjuet på Skien kommunes nettside.

Tekst: Marianne Solberg
Foto (forside): Agnete Brun/Talent Norge