Nylyd #89: Signe Emmeluths Amoeba

Ole Mofjell - trommer
Christian Balvig - piano

Dørene åpner 1930. cc: 100,-/50,- + avg. Kjøp billetter her >

Emmeluths Amoeba er en sterk dansk/norsk kvartett som består av fire av de mest spennende musikerne på den skandinaviske scenen akkurat nå. Kvartetten jobber med å kombinere komponert materiale med fri improvisasjon. Musikken føles som en organisk livsform med sin egen bevissthet, som beveger seg og puster, endrer form og farge etter eget ønske, og assimilerer seg til alt fra hardcore frijazz til tradisjonelle jazzballader, og kombinerer det hele med sitt eget, unike DNA. Energisk utladninger i musikken river lytteren med seg og etterlater ingen uberørte.

Gruppen består av medlemmer fra bland annet den danske supergruppen Efterklang, Megalodon Collective, Hedvig Mollestads Ekhidna, Skarbø Skulekorps og Trondheim Jazzorkester.

"Stikker sig ut i mengden - 5 1/2 av 6 stjerner" - Klassekampen, Chris Monsen

"Når Signe Emmeluth blåser i hornet, så lytter man...det er jo skikkelig intensivt svingende weltschmerz i en av årets friskeste låter >" - DN, Audun Vinger

“Saksofonist og komponist Signe Emmeluth er eit av dei mest interessante unge talenta i skandinaviske jazz idag.” - Jazznytt, Olav Opsvik.

"I dagane etter har opplevinga vore med meg i alt – eg vil berre inn i det rommet igjen så fort som mogleg." - Torkjell Hovland, Ballade

Emmeluths Amoeba Foto Thor Brødreskift 7 Kopi
Foto: Thor Brødreskift