Skien har høy boligvennlighet

Skien kommune havner helt oppe på sjette plass, med Stavanger som vinner, i kåringen av landets mest boligvennlige storkommune.

Det viser ferske tall fra Boligvennlighetskåringen i regi av Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL)
Levanger er best av alle 119 analyserte kommuner.

I Boligvennlighetskåringen rangerer NBBL i hvilken grad kommunene sørger for at det kan bygges boliger og riktige boliger, samt at tidsbruk og gebyrer er på et fornuftig nivå. Lykkes man i NBBLs kåring, betyr det at boligbyggingen kan holdes oppe og prisene nede.

– Kommunene er den viktigste myndighetsaktøren for å sikre at det bygges nok boliger, slik at folk har råd til å eie sin egen bolig. Nå stuper boligbyggingen og salget av nye boliger, til laveste nivå siden 2010. Da er det ekstra viktig at kommunene regulerer nok byggeklare tomter slik at det ikke blir mangel på boliger og voldsom prisstigning når dagens usikkerhet og renteuro har stabilisert seg og boligkjøperne melder seg, sier Bård Folke Fredriksen, administrerende direktør i NBBL.

Les mer om boligvennlighetskåringen her.