Har fulgt opp i tråd med regelverket

Innhold

Tilsyn med observasjonskompetanse og dokumentasjon avsluttes.

På bakgrunn av en klage fra pårørende om oppfølging fra hjemmetjenesten, opprettet Statsforvalteren tilsyn med kommunens plikt til ledelse og kvalitetsforbedring i mars 2025.

Tema for tilsynet var om kommunen sikrer at ansatte har tilstrekkelig observasjonskompetanse, og hvordan kommunen sikrer at endringer hos pasienter blir oppdaget og journalført.  

Les mer om hvordan vi jobber med tilsynssaker her: Generell håndtering av tilsyn 

Ledere og medarbeidere i aktuelle enheter gikk gjennom pasientforløpet og leverte en rapport til Statsforvalteren i begynnelsen av mai. Klager ble også involvert i gjennomgangen. Vi har iverksatt og planlagt iverksetting av en rekke mindre forbedringer. 

-Vi skal blant annet ha økt kompetanse på å følge med på utviklingen av forløp slik som i denne saken, og å dokumentere våre observasjoner i forløpet, sier områdeleder for hjemmetjenester, Nina Ruud. Det gjør vi gjennom e-læringskurs og internundervisning med egne ressurser som har særskilt kompetanse på temaet, avslutter hun. 

Statsforvalteren vurderer at kommunen har fulgt opp forholdet i tilsynssaken i tråd med gjeldende regelverk, og avslutter med det saken. 

Til toppen