Helhetlig styring av velferdsteknologi

Innhold

Helsetilsynet avslutter tilsynssak med trygghetsalarm.

Trygghetsalarm og annen velferdsteknologi vil være avgjørende for å løse kommunenes oppdrag fremover. Innbyggere kan bo og ha det bra hjemme lengre når vi tilrettelegger for at teknologien støtter pasientoppfølgingen på en trygg måte. Hendelsen som skjedde i fjor sommer, lærte oss at velferdsteknologi krever beslutninger for helheten og at alle involverte må være kjent med hvordan tjenestene virker sammen. 

Tilsynet avdekket generelle utfordringer som mange kommuner kan stå overfor når det gjelder tilrettelegging og styring av trygghetsalarmtjenester. Helsetilsynet vurderer derfor at det er behov for bredere oppmerksomhet og tiltak på tvers av kommuner . 

Les mer om bakgrunnen for tilsynet nederst i denne artikkelen, og omtalen hos Helsetilsynet her: Velferdsteknologi kan gjøre tjenestene bedre, men kan også gi falsk trygghet

Vi håper at flere kommuner kan lære av denne hendelsen, og har derfor oppsummert saken for læringsformål.

Ikke bare å dele ut teknologi

Både tilsynet og vårt interne arbeid avdekket mangler i det nødvendige samspillet mellom tjenestene som er involvert i velferdsteknologi, særlig for hjemmeboende: Responssenter, hjemmesykepleien, hjelpemiddeltjenesten, tildelingstjenesten og IT. 

Roller, ansvar og oppgaver var ikke tilstrekkelig fordelt, organisert eller etterlevd. Manglende helhet og målsetting har bidratt ytterligere til en fragmentert tjeneste som er vanskelig å vurdere om faktisk fungerer etter hensikten.  

Vi har gjort enkeltstående beslutninger om organisering, tildeling, respons og utrykning på enkeltteknologier, uten å sørge tilstrekkelig for å plassere ansvar for helheten. Tjenester med velferdsteknologi er sektorovergripende og krever tett samarbeid mellom sektorene i kommunen. Det handler ikke bare om å «dele ut» teknologi, det er et komplekst arbeid som krever at alle vet hvem som gjør hva og når, til enhver tid. 

Like etter hendelsen, ønsket vi å sette i verk flere raske forbedringstiltak, det er naturlig etter en slik hendelse. Vi måtte imidlertid stoppe opp og få bedre oversikt over forløpet og bakenforliggende årsaker. 

Tverrfaglig koordinering på ledernivå

Helsetilsynet bemerket seg at vi har brukt tid på å skaffe oss nødvendig oversikt over behovene for endring. Vi har erkjent at det er nødvendig å iverksette tiltak i en styrt rekkefølge for å slippe å innføre endringer som deretter må reverseres. 

Vi har nå etablert en overordnet målsetting for velferdsteknologi i helsetjenestene, se faktaboks under, og er godt i gang med første av to faser i forbedringsprosessen. Fram til utgangen av 2025 gjennomfører vi midlertidige justeringer for å legge til rette for nødvendige og varige strukturelle endringer i de teknologier vi har i dag. Som en del av dette arbeidet har vi etablert en tverrfaglig koordineringsgruppe av ledere for involverte tjenester. 

Fra og med 2026 vil vi ha en endret driftsform basert på det vi har erfart i første fase. Driftsformen legges tett opp til helhetlig tjenestemodell for velferdsteknologi og vil evalueres årlig. 

Vi tror at utprøving og evaluering av den nye riggen med en koordineringsgruppe som sørger for nødvendig samhandling og tydeligere ansvarsplassering, vil gjøre at vi på varig basis kan ta i bruk velferdsteknologi på en mer forsvarlig måte enn vi gjorde på tidspunktet for hendelsen. 

Nasjonalt arbeid med beslutningsstøtteverktøy

Tilsynet avdekket også manglende støtteverktøy for responssentertjenester som ivaretar vurderinger av akutte hendelser, slik som denne hendelsen var. Skien kommune deltar nå i et nasjonalt arbeid med å utarbeide et slikt verktøy, i samarbeid med Værnes og Kristiansand.

Sammen med Helsedirektoratet, KS og Helsetilsynet, deltok vi i mai på en samling i Værnes for å presentere status på arbeidet. Helsedirektoratet støtter oppunder det pågående arbeidet, og har bedt vårt responssenter om en anbefaling basert på erfaringene med hendelsen.

Tilsynssaken er avsluttet, men arbeidet med å forbedre styringen rundt trygghetsalarm og annen velferdsteknologi vil pågå de neste årene - og krever kontinuerlig planlegging, evaluering og korrigering. 

Kommuner som er nysgjerrig på detaljene i arbeidet, er velkomne til å kontakte oss. 

Overordnet målsetting med velferdsteknologi i Skien

Velferdsteknologi skal i Skien kommune bidra til å forebygge og utsette behov for tjenester lengre opp i innsatstrappa, eller forlenge tiden på ett trappetrinn, ved å gi personer med hjelpebehov bedre livskvalitet, økt trygghet og større mulighet til å klare seg på egenhånd. Velferdsteknologi skal derfor vurderes å benyttes der det kan:   

  • støtte oppunder innbyggers selvstendighet   
  • avlaste menneskelige ressurser   
  • erstatte menneskelige ressurser  
  • opprettholde kvalitet i tjenestetilbudet 

Om saken

Tilsynet ble opprettet etter at kommunen meldte en hendelse der en person ble funnet død hjemme. Vedkommende hadde trygghetsalarm med tilkopling til Alarmsentralen som eneste tjeneste.

Les mer om meldepliktige hendelser 

Tema for tilsynet var hvorvidt kommunen sikret forsvarlige helsetjenester til tjenestemottaker med vedtak om trygghetsalarm.  

Helsetilsynet konkluderte i januar 2025 med at trygghetsalarmen var å anse som en helse- og omsorgstjeneste, og at kommunen derfor ikke hadde tilrettelagt for forsvarlig helsehjelp til hjemmeboende tjenestemottakere med trygghetsalarm som tiltak for helsehjelp i hjemmet. I mai 2025 ble tilsynet formelt avsluttet. 

Les også: Tilsyn er også en verdifull mulighet

Til toppen