Nå vil flere kommuner kunne lære av Skiens forbedringsarbeid med velferdsteknologi.
Helsetilsynet følger opp en alvorlig hendelse med trygghetsalarm fra juni 2024, og var i den forbindelse i et dialogmøte med kommunen i april 2025.
Til stede var kommunedirektøren, kommunalsjef for helse og velferd, rådgivere, samt ledere for tjenestekjeden som er involvert i trygghetsalarm.
Kommunen la fram status på forbedringsarbeidet og hvilke erfaringer vi har gjort oss så langt. - Det har vært en kompleks prosess som vi har lært mye av. Særlig verdifullt har det vært å erfare at selv om hver enhet har egne rutiner, så betyr ikke det at helheten er ivaretatt tilstrekkelig, fortalte ansvarlig rådgiver for analyse- og forbedringsarbeidet.
-Denne hendelsen kunne skjedd hvor som helst. Gjennomgangen av hendelsen i Skien gir anledning til å forstå mer av hvordan velferdsteknologi virker i helsetjenestene, og hvilke risikoområder det er viktig å være oppmerksom på. Her kan andre kommuner lære av deres erfaringer og arbeid med forbedring, bemerket teamleder fra Helsetilsynet.
Tilsyn, til tross for alvorlighetsgraden i hendelsen, er en verdifull mulighet til å lære av sine feil, særlig når det er på områder som er lite regulert slik som velferdsteknologi.
Nå gjør kommunen nødvendige endringer.
-Jeg er stolt av hvordan vi har jobbet med denne hendelsen, uttalte kommunedirektøren, og benyttet anledningen til å understreke at kommunene trenger myndighetenes støtte for å finne den forsvarlige balansen mellom teknologioptimisme og tydelige rammeverk for teknologi i praksis.
Responstjenester er i liten grad regulert med nasjonale føringer, og anbefalingene som gjelder er fra 2016. Det er i for stor grad opp til den enkelte kommune å legge til rette for egne løsninger. Helsetilsynet ser at dette kan føre til ujevn kvalitet og sikkerhet i tjenesten, noe som utgjør en risiko for tjenestemottakerne.
Nå tror de at mange kommuner kan lære av denne hendelsen og forbedringsprosessen som Skien gjennomgår. - Dere har jobbet grundig med å gjennomgå de ulike delene av tjenesten, identifisert risikoområder og har en plan for videre forbedringsarbeid, sa teamleder fra Helsetilsynet.
Helsetilsynet har delt informasjon og læring om dette tilsynet på sine nettsider, og er i kontakt med Helsedirektoratet for å dele erfaringene. De oppfordret Skien til å dele sine erfaringer med andre kommuner.
Les mer om bakgrunnen for tilsynet med trygghetsalarm her: Pågående tilsynssaker
Les mer om hvordan vi jobber med tilsyn her: Generell håndtering av tilsyn
Les mer om tilsynsordninger her: Varsling og tilsynsordninger